Majlis Fatwa, Lajnah Daimmah Arab Saudi telah di tanya berkenaan adakah perlu bacaan al-Fatihah dalam solat jahr berjamaah? jawab Majlis Fatwa:
nombor fatwa: 5232
ketua Mufti: as-Syaikh Abdul Aziz bin Baaz (rahimahullah)
-----------------------------
ج: الصحيح من أقوال العلماء وجوب قراءة الفاتحة في الصلاة على المنفرد والإمام والمأموم في الصلاة الجهرية والسرية لصحة الأدلة الدالة على ذلك وخصوصها. وأما قوله تعالى: { وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ } (1) فعامٌّ، وكذلك قول النبي صلى الله عليه وسلم: « وإذا قرأ فأنصتوا » عام في الفاتحة وغيرها. فيخصصان بحديث: « لا صلاة لمن لم يقرأ بفاتحة الكتاب » جمعًا بين الأدلة الثابتة، وأما حديث: « من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة » فضعيف ولا يصح ما يقال من أن تأمين المأمومين على قراءة الإمام الفاتحة يقوم مقام قراءتهم الفاتحة.
وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.
اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء
عضو // عضو // نائب رئيس اللجنة // الرئيس //
عبد الله بن قعود // عبد الله بن غديان // عبد الرزاق عفيفي // عبد العزيز بن عبد الله بن باز //
رقم (5232)
_________
Terjemahan:
Yang sahih/benar/rajih di antara pendapat ulama adalah wajib membaca al-Fatihah dalam solat bagi munfarid (solat seorang diri),bagi imam dan bagi makmun, baik solat jahriyah ataupun sirriyah, karana kebenaran dalil yang (menguatkan) akan hal itu dan dalil yang mengkhususkannya.
Adapun firman Allah:
( وإذا قُرِئ القرآن فاستمعوا له وانصتوا لعلكم ترحمون ) الأعراف
/204“Dan apabila dibacakan Al-Quran, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat”. (QS. Al-A’raf: 204)
Adalah bersifat umum, begitu juga sabda Rasulullah sallallahu’alaihi wasallam :
( وَإِذَا قَرَأَ فَأَنْصِتُوا )
“Kalau (imam) membaca, maka hendaknya kalian diam”.
Juga bersifat umum, (mencakup) bacaan al-Fatihah dan lainnya. (kemudian keumuman dalil ini) dikhususkan dengan hadith:
لا صَلاة لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ رواه البخاري، الأذان/714
“Tidak (sah) solat bagi seseorang yang tidak membaca Fatihatul Kitab (al-Fatihah)." , untuk mengkompromikan/gabungkan dalil-dalil yang ada.
Adapun hadits :
(من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة )
"Siapa mengikuti imam (dalam solat), maka bacaan imam adalah bacaan baginya." adalah hadith lemah.
Juga tidak dibenarkan pendapat yang mengatakan bahwa ucapan “amin” bagi makmum terhadap bacaan imam dari surah al-Fatihah dapat menggantikan bacaan al-Fatihah.
wallah hu'alam
2 comments:
Assalamualaikum Ustaz,
Perlukah seseorang yg bersembahyang bersendirian meng-amin-kan fatihahnya?
Assalamualaikum ustaz
Adakah perlu seorang yg bersembahyang bersendirian meng-amean-kan fatehahnya?
Post a Comment