Jan 24, 2009

Upah kpd org yg solat jenazah,

Salam

Mudah-mudahan kita semua dlm redha ALLAH...

Soalan:
Bagaimanakah hukum, seseorang yg memberikan upah atau hadiah kpd org2 yg solat jenazah(biasanya yg beri ni ahli keluarga si mati) atau solat hajat...upah atau hadiahnya dalam bentuk wang ringgit, kain pelekat, etc. Saya pun tak pasti perkataan apa yg perlu digunakan, UPAH atau HADIAH?

Kadang2 ada yg sanggup menghabiskan sejumlah wang yg besar utk tujuan ini. Biasanya mereka akan mencari imam2, ustaz2, jemaah masjid, pelajar2 sekolah agama dan tahfiz. Bahkan ada juga yg sanggup keliling satu negeri utk tujuan ini(biasanya utk tujuan solat hajat) Sudah tentu banyak wang yg dibelanjakan bukan?...Atau adakah ianya boleh dikira sbg satu SEDEKAH???

Bagaimana dengan si penerima pula?

*************
thtl
Wassalam

Sesungguhnya ia termasuk adat-adat jahiliyah dan perbuatan bid'ah yg tercela yg perlu dibersihkan secara beransur-ansur dgn tasyfiyah (pembersihan fikrah dan ajaran Islam yg tidak sahih) dan tarbiyah (pendidikan) yg berterusan.

Amalan ini adalah warisan pesaka ajaran nenek moyang kita yg masih belum dapat dibasmikan dan bercanggah dgn semangat gotongroyong dan tolong menolong atau ukhuwwah Islamiyah sesama angguta masyarakat.

Perbuatan mengupah dan menerima upah atas nama solat jenazah itu bercanggah dgn ajaran Muhammad saw, antaranya :
HR alJama'ah dari Abu Hurayra ra," B/siapa yg mengiringi jenazah dan turut solat atasnya , memperolehi pahala sebesar satu Qirat."

Adapun amalan masyarakat mencari dan mengumpulkan orang alim atau pelajar pondok utk solat jenazah atau solat Hajat minima 40 orang adalah adanya kepercayaan jika disolati oleh 40 orang ahli Tawheed atau orang yg suci, maka ia memberi manfa'at yg besar kepada mayyit atau solat Hajatnya terqabul. Syaikh Saleh alUthaimeen dalam Majmu' Fatawanya berkata, kepercayaan ini tiada asasnya dalam Islam. sekian

0 comments:

Post a Comment