Dec 17, 2008

Tak Sempat Ruku' Bersama Imam

A'kum ustaz..

Saya solat berjemaah dan takbir al-ihram bersama2 imam solat asar. Namun belum sempat saya menghabiskan bacaan fatihah, imam terus rukuk. Disebabkan saya di pertengahan ayat terakhir fatihah, maka saya menghabiskan bacaan dan tertinggal rukuk bersama imam. Adakah saya dikira sebagai muafiq atau masbuq? Apakah rakaat itu dikira? Adakah muafiq dikira pada fatihah atau pada ruku'?

sekian.

Wassalam
Jawab:

Versi Syafi'iy:
Jika anda tidak sempat menghabiskan Fatihah, maka anda adalah masbuq dan hendaklah memotong bacaan dan ruku' mengikut Imam. Raka'at itu dikira. Muafiq menurut Syafi'iyah ialah makmum yg sempat menghabiskan Fatihahnya dan kemudian ruku' mengikut Imam walaupun lewat menyertai solat jama'ah.

Dalam kes anda, anda terus menghabiskan Fatihah dan gagal menyertai Imam pada ruku' dan i'tidalnya, maka anda tidak mendapat raka'at itu. (Mughny Muhtaj: 1/256: Ibn Imad alMisri, Aqwal atTaam fi ahkam alMa'mum wal Imam) WA

0 comments:

Post a Comment