May 23, 2010

Khatib Minum Air Ketika Berkhutbah

Postby anakMINANG04 »

salam

Adakah dibenarkan si khatib minum air atau makan 'lapis perut' di atas mimbar?yakni berhenti seketika utk minum atau makan ketika sedang berkhutbah..

apakah akibat daripada perbuatan tersebut??...khutbah jumaat tak sah??...kena khutbah sekali lagi??atau arahkan ahli jemaah ganti/qadho solat zohor pada hari lain kalo telah diteruskan khutbah dan solat jumaat pada hari itu..???...

mohon pencerahan dari sumber 4 mazhab dan pandangan yg asah...

t.kasih... :wassalam


*****************************
Postby kamin »

Wa’alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

Kebanyakkan Ulama’ moden menyatakan bahawa tidak menjadi masalah bagi Imam untuk meneguk air semasa menyampai khutbah Jumaat. Didalam kitab al-Majmu’, Imam al-Nawawi rh menjelaskan bahawa : “adalah makruh kepada sesiapa yang minum air sebab suka-suka, dan Tidak menjadi masalah minum air kerana kehausan kepada Makmum dan juga Khatib, ini adalah padangan mazhab kami . Berkata Ibn Munzir : Ia adalah ruhsah didalam perbuatan minum menurut pandangan Thawus, Mujahid, Syafie. Perbuatan tersebut ditegah oleh Mazhab Malik, ‘Auzaie dan Ahmad. Berkata Auzaie : BATAL Jumaat jika Imam yang berkhutbah minum….”.

Didalam syarah Fath al-Qadir menjelaskan bahawa Mazhab Hanafi dan Maliki mengharamkan makan dan minum sewaktu khutbah. Didalam Hasyiah ‘Adawi, sebuah kitab Mazhab Maliki ada menyatakan bahawa adalah dilarang apa-apa yang bertentangan dengan perbuatan mendengar Khutbah, jika perbuatan mendengar bertukar kepada makan, minum, mengerak-gerakkan kertas atau pakaian, membuka pintu, atau mengerakkan tasbih atau pun membaca nota.

Didalam forum Multaqa Ahl Hadith, Syiekh Ayman al-Khalid ada menyebut bahawa meminum air tidak menjadi masalah bagi Imam, kerana mereka yang diarahkan untuk mendengar dan dilarang untuk tidak lalai darinya adalah mereka yang mendengar khutbah (iaitu makmum & bukan Imam). Lebih-lebih lagi jika ia diperlukan [oleh Imam, kerana kehausan, kering tekak, dsb]. WA.

Sekian, wassalam

Bacaan lanjut : http://www.islamweb.net/ver2/fatwa/Show ... on=FatwaId

3 comments:

Anonymous said...

Salam, kalau makmum mencatatkan isi khutbah supaya dapat disampaikan pada keluarga, boleh tak?
Sbb kdg2 klu dengar aje boleh lupa.

Anonymous said...

Teks khutbah boleh pinjam sekejap dari khatib selepas selesai solat.... :)

Anonymous said...

sah xkhutbah jumaat kalau khatib terkentut?

Post a Comment