Jan 2, 2009

Imam Yang Fasiq

assalamualaikum..

Saya cuma nak bertanya...

1) apakah ciri2 imam yang dikatakan fasiq
2) jika imam tu jelas sifat fasiqnya, namun dia menjadi imam di surau kolej saya, bagaimana harus saya lakukan? adakah solat bersendirian lebih baik...wassalam..
jazakallah :srug

-ummisolehah-
-------

Salam

1) Fasiq
bahasa: Fasaqa=menyimpang dari jalan asal.
syara': seseorang yg melakukan dosa atau yg dilarang agama maka telah melakukan fusuq (noda/dosa/keji), Jika fusuq ini bertambah-tambah, ia bertukar menjadi Fasiq. (Ibn Hajar, a I'lan fi Qawathi'il Islam).
SJ-2552: Istilah-istilah asas

2) Makruh berimamkan imam fasiq(Fiqhus sunnah). dalilnya:

Dari Su'aid bin Khalad katanya, "Ada seorang yg menjadi imam kepada segolongan kaum dan meludah ke arah kiblat sedang Rasulullah saw melihatnya. Beliau bersabda, "Org itu tidak boleh menjadi imammu." Pada satu ketika org itu hendak menjadi imam lagi, ttp org2 melarangnya dan menyampaikan kpdnya apa yg telah disabdakan oleh Rasulullah saw. Org itupun segera mengadap beliau utk mendapatkan penjelasan, maka sabda beliau, "Ya, sebab ebgkau telah berbuat tidak senonoh kpd Allah dan RasulNya."" [Hadis riwayat Abu Daud dan Mundziri]

WA. wassalam
_________________

Wassalam
Tahqeeq:
LULUS

Tambahan:

Proses melantik Imam ini adalah asas politik dlm Islam. Jika kita peka dgn wakil kita mengadap Allah, maka begitulah proses kita melantik wakil pelajar dalam pilihanraya kampus dan selepas itu ADUN dan MP (politik negara).
Imam fasiq yg tercela ialah yg melakukan dosa secara terang2an dan bangga dgn kemaksiatannya. Walaupun perbahasan dalam hal ini panjang, hukum yg paling rajih ialah spt yg dinyatakan oleh sdr kami G, kerana utk menghapus kesulitan dan keberatan dari umat. (Dr saleh asSadhani, Salat alJama'ah, Darul Watan, Riyadh) WA

0 comments:

Post a Comment