Dec 17, 2008

Wanita Boleh Jadi Imam Solat?

Salamun alaikum

Semalam saya mendengar satu diskusi di radio Ikim.com berkenaan dengan peranan perempuan dalam dunia globalisasi, apa yang menarik minat saya adalah dalam diskusi DJ dan seorang Ust dari Indonesia, dalam dia menceritakan tentang perempuan sekrang perlu bebas kongkongan tanggapan budaya yang mengatakan perempuan nie sifatnya lemah-lembut dan tak layak jadi imam dan azan, si Ust nie telah mengatakan:

" Bahawa ada satu hadith yang lebih kuat matan dan sanadnya, yang mana ada satu hari itu Rasulullah telah mengarahkan seorang sahabiah (ada dia sebut namanya tapi tak berapa ingat) untuk mengimamkan makmum perempuan dan lelaki yang lain "

Kalau macam tu akan bertambah ramai le makmum di masjid kalau perempuan boleh jadi imam, dan akan penuh le saf depan dan akan berebut le orang akan sembahyang di belakang imam, mana le tahu kalau bangun dari sujud boleh tersondol bontot imam pulak...

Saya minta maaf kalau keterlaluan tapi walauapapun saya nak penerangan dari tuan tentang perkara ini... kalau ye pun nak globalisasi takkan sampai keluarkan hadith yang kontroversi nie...


Jawab:

Pembetulan lafaz salam anda. Adapun Lafaz salam "salamun 'alaykum" itu adalah simbol salam dari kumpulan Anti Hadis di mana mereka telah mengambil lafaz ini langsung dari alQur'an dan ingkar kepada lafaz yg diajar oleh Sunnah Muhammad saw, sedangkan lafaz salam yg benar ialah yg dimulakan dgn lafaz "Assalam.." (Jika anda tidak sengaja tidak mengapa dan kami memohon ma'af atas teguran ini)
Kembali pada isu wanita sbg Imam solat:

2. Amatlah mengejutkan jika perkara yg dibangkitkan itu berlaku di sebuah institusi yg sepatutnya menjaga kefahaman Islam yg sahih. Sebenarnya IKIM dan Ustaz atau pak Kiyai dari Indon itu cuba menimbulkan sesuatu yg sudah kejap dan ijma' dalam fiqih, seperti mana seorang penulis veteran di akhbar perdana yg cuba mempertikaikan hijab wanita muslimah.

3. Adapun wanita menjadi Imam solat lelaki. Ijma' (sepakat fuqaha') tidak membolehkan. Kecuali dalam solat tarawikh dan witr, jika makmum lelaki tidak tahu membaca alQur'an dan Imam wanita itu seorang yg mahir membaca alQur'an, inilah pendapat yg masyhur dalam madzhab Hanbali sahaja (Ibn Taymiyah). Ibn Hazm, Maratibul Ijma', no 27; Ibn Hazm, al Muhalla, no 317, Ibn Qudamah, alMughny, Jld 2/164

4. Komentar mengenai hadis yg dinukilkan oleh Kiyai itu begini:
Hadis itu dikeluarkan oleh Abu Daud, alHakim, Ibn Khuzaimah (disahihkan olehnya) dari Abd Rahman bin Khallad dari Ummu Warqah bte Abdullah b Hariths ra. Dalam hadis ini, Nabi saw berada di rumah Ummu Warqah (seorang pengumpul wahyu) dan ketika masuk waktu solat melantik mu'azzin dan Nabi saw menyuruh Ummu Warqah menjadi Imam (pd keluargnya). Kata Abd Rahman, "aku melihat mu'azzin itu seorang lelaki tua." Hadis ini juga di keluarkan oleh Imam Ahmad dari jalur Walid bin Abdullah bin Jami' ra, versi Imam Ahmad menceritakan Nabi saw memerintahkan Ummu Warqah menjadi imam bagi keluarganya dan hendaklah dia mempunyai mu'azzin.

Prof Syarbasi (Yaslunak) menjelaskan jumhur ahli fiqih menolah hadis ini kerana tidak jelas adanya mu'azzin lelaki yg bersolat di belakang Ummu Warqah, sedangkan kemungkinan lelaki tua itu hanya azan sahaja tapi selepas itu menyertai solat jama'ah bersama nabi saw di mesjid nabawi. Sedang dalam riwayat lain, ada menyebut, Ummu Warqah hanya menjadi imam bagi keluarga wanita sahaja di rumahnya.

Satu lagi kemungkinan, Ummu Warqah itu sudah lanjut usia, salah seorang pengumpul wahyu dan menjadi Imam di rumahnya sahaja dan tidak melibatkan orang asing.
Jadi ijma' yg kita sebutkan pada no. 3 di atas membatalkan kisah Ummu Warqah itu sebagai dalil Imamiah wanita dlm solat, yg boleh dijadikan dalil sebagaimana hadis lain bahawa Aisyah menjadi Imam di kalangan makmum wanita sahaja dan bukannya makmum yg bercampur dgn lelaki. Allahu a'alam

0 comments:

Post a Comment