Jan 26, 2009

Muwafiq Yang Ketinggalan Dari Imam

Salam

Setakat pengetahuan saya, muwafiq ni jadi sekiranya makmum yang mengangkat takbir sama dengan imam dan tak dapat ikut 2 rukun yg panjang sekali dengan imam.. antara sebab mungkin habiskan al-fatihah.

1) saya tengok ada banyak percanggahan dalam buku2 berkaitan solat bab muwafiq ni.. ada kata lepas 2 sujud (rukun panjang).. ada yang kata lepas sujud pertama.. (rukuk+sujud pertama).. yang mana satu yg betul?

2) sekiranya makmum itu masbuq..katalah pada rakaat ke-2 Zuhur.. kemudian disebabkan imam ni super-duper laju.. pada rakaat ke-3 dia tak sempat tomakninah sekali dengan imam.. sebab nak habiskan al fatihah.. adakah dia dia perlu rukuk sekali dengan imam pada rakaat2 seterusnya atau tertakluk kepada hukum yang sama dengan muwafiq di atas (jangan ketinggalan 2 rukun yang panjang)?

3) bagaimana hukumnya solat sekiranya makmum tidak pasti dengan sah-batalnya perlaku solat tetapi mengambil keputusan meneruskan solat dengan harapan sekiranya selepas dia bertanyakan perihal solat kepada orang yg alim,sekiranya salah dia mengulang, jika betul tak payah. solat dia bagaimana.. sebab macam buat sesuatu dengan tak pasti

WA

_________________
Abu_Umair
Panel Feqh


بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1) Dalam bab makmum ketinggalan daripada imam, memang terdapat perselisihan pendapat yang agak rumit. Kerana permasalahan ini mempunyai cabang yang banyak. Ulama membezakan antara makmum ketinggalan disebabkan uzur ataupun ketinggalan tanpa uzur. Dan antara dua keadaan, terdapat perincian yang berbeza setakat berapa rukun yang dibenarkan ketinggalan. Kemudian, terdapat perincian lagi tentang rukun pendek dan rukun panjang, dan adakah iktidal dikira rukun pendek atau panjang. Sebagaimana mereka berselisih juga dalam menentukan adakah bacaan imam yang laju termasuk dalam kes uzur atau bukan uzur. Kesemua ini terdapat perselisihan antara fuqaha.

Maka tidak hairanlah jika kita mendapati banyak perbezaan pendapat dalam perkara ini sebagaimana yang saudara temui dalam buku-buku feqah.

2) Persoalan ini hendaklah dirujuk adakah bacaan imam yang laju termasuk dalam uzur ataupun tidak?
Imam Nawawi di dalam Majmuk memasukkan situasi imam membaca terlalu laju adalah uzur makmum ketinggalan imam.

Beliau menukilkan di dalam mazhab Syafie sendiri ada dua pendapat (wajah).
Pertama: makmum terus rukuk, dan tidak perlu menghabiskan Fatihah.
Kedua (Lebih sahih dalam mazhab): Makmum wajib menghabiskan Fatihah, dan jangan ketinggalan melebihi 3 rukun panjang. (Majmuk 4/236)

3) Soalan ini agak umum. Kerana makmum yang syak pada kesahihan solatnya ada banyak sebab, dan hukumnya pun berbeza antara sebab-sebab.
Adakah dia syak kerana syak pada syarat sembahyang, atau syak pada melakukan sesuatu yang membatalkan, atau syak pada meninggalkan rukun, atau lain-lain.

Wallahu A'lam

1 comments:

Anonymous said...

saya ada pertanyaan, ketika saya sampai imam dlm rakaat pertama selepas saya mengangkat takbir imam pun rukuk dan ketika saya baru rukuk imam telah bangun dari rukuk. adakah rakaat saya mencukupi atau perlukah saya menambah lagi satu rakaat selepas salam.

WA.

terima kasih,
Faizal

Post a Comment