Dec 17, 2008

Rampai Soalan Tentang Masbuk

Salam
Begini, dalam solat yang saya sempat bersama dgn imam pada waktu rakaat pertama, kemudian saya berhenti solat(sebab terbatal wudu' etc) kemudian apabila sampai kepada imam semula, katakan selepas wudhu' imam sudah selesai al-Fatihah dan mula membaca surah.
Katakan saya mula solat dan imam mula ruku'; adakah saya sama shj spt orang lain yang tidak ikut rakaat pertama? (maksudnya saya masbuk juga, dan terus ruku' sekalipun tak selesai Fatihah)?

Adakah saya berstatus masbuk?
2. Saya mengambil pendirian saya masbuk dan (ada keraguan dalam hati, ttp memandangkan saya tidak pernah berjumpa dgn keraguan spt ini, saya cuba yakin dgn pendapat saya, dan kemudian bertanyakan soalan itu di sini )

Adakah sah solat spt ini?---> saya anggap saya mula memikirkan perkara remeh temeh.(soalan 2)

Wassalam.

Wassalam
JWB:
[U]= Soalan ulangan

Jawapan ini berdasarkan Fiqh Syafi'iy (Mughny Muhtaj: 1/256)
1. Apabila anda menyertai semula Imam dan ada waktu yg mencukupi membaca alFatihah anda dalam kategori muwafiq. Jika anda menyertai semula Imam dan hanya sempat ruku' bersama Imam (tidak ada cukup waktu membaca alFatihah), maka anda masuk kategori Masbuq. Mengikut Fiqh Syafi'iy, jika anda tidak sempat menghabiskan Fatihah, maka anda masbuk dan hendaklah ruku' bersama Imam dan anda beroleh raka'at. Dalil: HR atTermidhdhi," jika kamu dapati Imam sedang ruku', maka takbir dan ruku'lah bersama Imam" (Imam Jalalludin asySyuyuti, atTaysir Jld 2/273)

2. Yakinlah sekarang bahawa anda Masbuk jika tidak sempat membaca Fatihah dgn sempurna (hingga habis). Bagi madzhab Syafi'iy, anda mendapat raka'at itu. Berdasarkan hadis atTermidzi (alMuntaqa, Jld 1/614 dan Aun alMa'bood: 1/32)
"sesiapa yg mendapat ruku' telah mendapat solat."

Ahli Tahqeeq dan ahli Hadis spt Imam alBukhari, Ibn Khuzaymah, Ibn Hazm alAndalusia (alMuhalla: 3/243) dan Ibn Rusyd berpendapat Matan (teks) hadis ini berbunyi begini
"Barangsiapa mendapat raka'at maka telah mendapat solat"
Maksudnya solat anda sah tapi anda tidak mendapat raka'at itu kerana alFatihah tidak lengkap. Syarat mendapatkan raka'at ialah membaca alFatihah dgn lengkap. Ini bermakna anda kena menambah raka'at utk mencukupkan bilangan rakaat selepas Imam memberi salam. Tapi pada madzhab Syafi'iy ia mendapat raka'at bersama Imam. Jika anda masih keliru hubungi kami kembali. WA

0 comments:

Post a Comment