Dec 17, 2008

Diikut Makmum Ketika Sedang Solat Sunat

Salam
Sedang saya solat sunat Asar, seorang makmum menepuk belakang bahu (isyarat menjadi makmum). Selepas saya menghabiskan solat sunat 2 rakaat saya terus kebelakang makmum yang menepuk bahu saya dan terus saya mejadi makmum di belakang orang yang telah menjadi makmum saya tadi dengan niat solat Asar. Macam mana tu Tuan2. Semoga ulasan, hujah tuan tuan menambahkan lagi ilmu


Wassalam
Jawab:
1. Anda sedang solat sunat, datang orang solat fardhu menjadikan anda Imam. Jawab: sah menurut Syafi'iyah Hujahnya: sah orang solat fardhu berimamkan orang solat sunat

2. Anda berpindah setelah tamat solat, anda solat fardhu bermakmumkan ex-makmum anda. jawab: sah menurut Syafi'iyah kerana sama jazam dan jenisnya. lagipun hubungan Imam-makmum sudah putus sebaik saja anda beri salam. (Fiqh Islam wa adillatuh, Jld 2)
P/S: Menurut salaf, solat yg berlaku selepas Imam tetap telah selesai, maka pahalanya tidaklah sama lagi. jadi disiplinkan diri sentiasa dapat bersama dgn Imam tetap, kalau tidak apa yg berlaku spt di atas akan berleluasa dan hilanglah rupabentuk solat jama'ah yg asal di zaman salaf. Kita takut bergilir-gilir menjadi Imam ini menjadi penyakit dan menjadi bid'ah-bad'ah baru. Kalau berlaku sekali-kala tidaklah kita persoalkan. WA

0 comments:

Post a Comment