Jan 25, 2009

Solat Jumaat luar waktu zohor

Salam

pelajar2 muslim di benua amerika dan eropah mempunyai masalah untuk melakukan solat jumaat kerana waktu solat bertindih dengan waktu kelas.
Oleh hal yang demikian mereka melakukan solat jumaat diluar waktu zuhur.

misalnya waktu zuhur ialah 1.20 p.m tetapi mereka melakukan solat jumaat pada pukul 1.00 untuk mengelak waktu belajar.

solannya
1) Bolehkan kita melakukan yang demikian itu?
2) Adakah pendapat ulama2 yang muktabar yang menyokong hal yang demikian.?
3) Boleh tolong sertakan dalil2 daripada quran, sunnah atau atsar yang membolehkan atau tidak perbuatan ini?

**************************
izrail
Panel Feqh

Bismillah

Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Jumhur ulama tidak membenarkan solat jumaat didirikan sebelum waktunya (imam-imam mazhab Hanafi, Maliki dan Syafie' serta ulama dari kalangan Sahabat, Tabi'ein dan selepas mereka)

Imam Ahmad dan pengikutnya pula membenarkan solat jumaat didirikan sebelum waktu zohor. Pendapat ini dinaqalkan juga oleh al-Mawardi dari Ibn 'Abbas r.a. Adapun riwayat pendapat ini dari Abu Bakar, Umar, Ibn Mas'ud dan Mu'awiyah adalah tidak tsabit isnadnya.

Antara dalil mereka yang paling kuat ialah hadis: Jabir bin 'Abdullah r.a katanya :

كُنَّا نُصَلِّي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ نَرْجِعُ فَنُرِيحُ نَوَاضِحَنَا قَالَ حَسَنٌ فَقُلْتُ لِجَعْفَرٍ فِي أَيِّ سَاعَةٍ تِلْكَ قَالَ زَوَالَ الشَّمْسِ

"Kami pernah solat (Jumaat) bersama-sama Rasulullah SAW. Setelah selesai solat, kami pulang dan memberi minum ternakan kami. Kata Hasan, dia bertanya kepada Jaafar, "Kira-kira jam berapa itu?" Jawab Jaafar, "Ketika matahari gelincir." (H.R Muslim)

Istidlal mereka dengan hadis ini kerana para sahabat selesai solat jumaat sebelum tergelincir matahari setelah itu mereka pulang memberi minum ternakan mereka ketika matahari gelincir.

Jumhur memahami hadis ini bahawa para sahabat mendirikan solat jumaat dan pulang pada waktu matahari gelincir. Bukan mereka bersolat sebelum itu seperti yang terdapat dalam hadis-hadis lain yang menunjukkan Nabi SAW solat jumaat ketika matahari gelincir.

Kesimpulannya: jika pelajar-pelajar muslim di sana berpegang dengan Mazhab Hanbali mereka boleh mendirikan solat jumaat sebelum masuk waktu zohor. Dan Imam as-San'ani menyebut Imam Malik juga membenarkan khutbah jumaat dilakukan sebelum waktu zohor kemudian bersolat jumaat setelah masuk waktu zohor.

Rujukan:
- Sahih Muslim, bab solat jumaat ketika matahari gelincir.
- al-Majmu': 4/511-512
- Nailul Awtar: 5/360-365
- Subul as-Asalam: 2/395-397

Wallahu a3lam

0 comments:

Post a Comment