Jan 19, 2009

Tak Suka Jadi Imam

assalamualaikum...i'm sorry if my question a lil bit stupid..but i really have to ask..when i pray..i always want to avoid from being an imam.. so what i do is when people touch my shoulder to...well y'know..to make as imam...i just ignore it..i dun make niat to be an imam.. i just pray like nothing happens..is that right??.. and another question is that...some people they stand at my left side... if i'm not mistaken...makmum can only stand at my right side ... am i right??..ok..that's all..hope that you can answer this...

************
Wassalam

Terjemahan (harfiah) soalan:

Saya pohon kema'afan jika soalan saya agak bodoh (bunyinya) tapi saya terpaksa juga bertanya, bila saya solat, saya selalu mengelak dari menjadi Imam. jadi bila ada orang yg menyentuh bahu saya (utk dijadikan Imam), saya bolayan aje, saya tidak berniat menjadi Imam. Saya teruskan solat seolah-olah tiada apa yg berlaku, apakah itu tindakan yg betul?
Soalan berikutnya, ada mamat yg berdiri di sebelah kiri saya, jika tidak silap saya, sepatutnya dia wajib berdiri di sebelah kanan saya, betul tak? OK itu saja, saya harap anda boleh menjawabnya...

Jawab:

1.a) Semua orang boleh menjadi Imam. Dalilnya "HR Daruqutni," solatlah di belakang orang yg mengucap la ilaha illa ALlahu." (Sunan Daruqutni: 1/56) Sahih alBukhari (1/174) menyebut boleh solat di belakang muslim walaupun fasiq. Sunan Abu Daud (1/398), boleh solat di belakang semua orang yg baik dan fajir (berdosa).

1.b) Apakah Imam perlu berniat menjadi Imam? Tidak disyari'atkan Imam berniat menjadi Imam menurut jumhur.(AnNawawi, alMjmoo': 4/100) Dalilnya: hadis dari Ibn Abbas yg solat di belakang Nabi saw secara masbuk (lihat Fathul Bari, syarh Sahih alBukhari, Jld 2/192)

2. Si mamat yg menjadi makmum tapi solat di sebelah kiri Imam.
Jawab: Posisi yg sahih menurut syari'at/sunnah ialah di sebelah kanan (Sahih Muslim no 3010 dari Jabir). Solatnya sah menurut jumhur (alMajmoo": 4/188). Menurut sunnah, mamat hendaklah ditarik ke sebelah kanan.

Answer (english translation-shorter version):
1a) Every muslims can become Imam. What valid for himself is valid for others (If the prayer is valid for himself, thus it is valid to be followed by others) Evidence from Sunnah, anybody who declare syahadah is valid to become Imam)
1b) Imam is not required to make niyyat (as Imam) according the majority of scholars.
2. The correct position for two persons is that the makmum stands on the right side. He should be pulled to the right if he ignorantly stood on the left. God knows best.

0 comments:

Post a Comment