Jan 11, 2009

Sapu Mata Ketika Azan

Salam

Baru-baru ni saya dengar di masjid tentang amalan yg disunatkan nabi masa mendengar azan yang diambil dari kitab melayu lama.

Antara amalan tersebut ialah ketika mendengar "ashaduanna muhammadur rasulullah" hendaklah seseorang itu membaca sesuatu dan menghembuskan kedua2 ibu jari tangannya. kemudian menyapukan kedua jari tersebut kedua kelopak mata. Antara fadilatnya, mata tidak akan buta selama-lamanya.

Saya agak pelik dengan hadith ini dan merasakan hadith ini macam salah.

Saya ingin kepastian. Jazakallahu khoiran kasiron..
----------

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Amalan tersebut tidak sabit dalam sunnah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam secara sahih, dan tidak dinukilkan dalam kitab-kitab utama hadis.

Al-Dailami di dalam Al-Firdaus menisbahkan perbuatan tersebut kepada Abu Bakr al-Siddiq, dan ketika Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam melihatnya, baginda berkata, "Sesiapa melakukan sepertimana yang dilakukan oleh sahabatku ini, maka beroleh syafaatku".

Imam Sakhawi membuat komentar, "Ia tidak sahih". (al-Maqasid al-Hasanah m/s 605).

Dan ada beberapa riwayat lagi berkenaan dengan kelebihan amalan ini yang tidak sahih. Antaranya, yang disebut oleh seorang ahli tasauf, Abu al-Abbas Ahmad biin Abi Bakr al-Yamaniy di dalam buku 'Mujibaat al-Rahmah wa Azaim al-Maghfirah', bahawa Nabi Khidr telah berkata, "Sesiapa melakukannya, maka dua matanya tidak akan buta". (Maqasid Hasanah).

Kesemua kelebihan amalan ini tidak sabit dalam hadis-hadis yang sahih.

Wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment