Jan 3, 2009

Solat Di Belakang Imam Yang Tidak Disukai Jemaah

Salam

Baru-baru ini, masjid selalu saya pergi untuk mengikuti kuliah bulanan telah dirampas kuasa secara mengejut oleh JAIS tanpa mengemukakan sebarang alasan munasabah kepada jemaah masjid itu. Imam dan bilalnya diganti oleh 3 orang ustaz yang bergilir-gilir menjadi Imam dan bilal di masjid itu. Kuliah-kuliah telah dibekukan. Walaupun bacaan mereka amat merdu, majoriti para jemaah tidak suka kepada imam-imam baru itu dan tidak meredhai perbuatan JAIS itu. Namun mereka tetap bersolat bersamanya memandangkan masjid itu dipenuhi oleh pegawai penguatkuasa JAIS dan mata-mata gelap.

1. Adakah perkara ini boleh dilakukan oleh pihak pemerintah pada pandangan Islam ?
2. Saya ada mendengar hadith yang menceritakan tentang orang-orang yang solatnya tak diterima, antaranya kalau tak silap ialah seorang yang menjadi imam tatkala makmumnya membencinya. Jika solatnya tak diterima, bagaimana pula para makmumnya?
3. Apakah yang kaedah yang sesuai dengan al-quran dan hadith yang boleh dilakukan bila terjadi situasi sebegini?
_________________

Salam

Dari segi undang2, semua masjid diletakkan di bawah kuasa JAIS. Mereka berhak utk melakukan sedemikian rupa. Ttp persoalannya adakah apa yg dilakukan oleh JAIS itu mendatangkan manfaat lebih besar berbanding kemudharatan. Al-Ahkam tidak akan menyentuh isu JAIS. Biarlah mereka menilai tindakan mereka sendiri. Mungkin mereka melihat perkara tersebut perlu. Al-Ahkam lebih menumpukan mengenai persoalan fiqh dan cuba utk menjauhkan diri dari isu spt ini demi kebaikan al-ahkam pada masa hadapan juga.WA.

Adapun soalan kedua, mmg terdapat hadis yg dimaksudkan iaitu maksudnya:

1. Dari Anas B Maalik berkata, “Rasulullah saw telah mengutuk 3 perlakuan manusia; seorang lelaki yg mengimami suatu kaum sedang mereka membencinya(dari segi syara’),……….”[HR Imam Tirmidzi]

2. Dari Abu Umamah ra berkata, “Bersabda Rasulullah saw, “3 mcm orang yg sembahyangnya tiada melampaui batas telinganya; ……………………….dan imam yang mengimami kaum yg benci kpdnya.””[HR Tirmidzi dan beliau mengatakan hadis ini hasan gharib]

Imam Syafi’I dalam al-Umm berkata bahawa solat dalam keadaan seperti di atas tetap sah. Segolongan ilmuwan memakruhkan seseorang menjadi imam ketika dibenci oleh orang ramai sekiranya benci itu sesuatu yg dibenarkan oleh syara’ seperti zalim atau sangat jahat. Sekiranya benci itu tidak bersebab, maka org yg membenci imam tersebut mendapat dosa. Imam Ahmad dan Ishaq berkata sekiranya imam itu hanya dibnci oelh 2 3 org sahaja, maka harus hukumnya.

Adapun soalan ketiga, sheikh THTL boleh bagi komentarnya kot. :d

Wassalam

Intisari Bahrul Madzi
Sheikh Idiris al-Marbawi

Koleksi Hadis2 Hukum 4
TM Hasbi
_________________

Wassalam
Tahqeeq:

Nampaknya terdapat trend soalan baik dalam Ruang Diskusi Umum dan Fiqih ingin melihat Ahkam bertembung dgn pihak berwajib spt Majlis Fatwa Kebangsaan, JAIS, Parti Pemerintah, dsbnya. Mereka ingin melihat Ahkam spt sebuah Badan Politik yg lantang. Ini tidak dapat kami lakukan kerana kami ujud bukan mengikut rentak dan selera pengunjung.

Menjawab soalan ke tiga:
Tindakan yg benar bagi ahli qaryah ialah merapatkan barisan, tidak memulau rumah Allah dan ingatlah peristiwa yg berlaku di Kelantan dan Terengganu pada awal 80'an, peristiwa pulau memulau, kafir mengkafir. Nampaknya ia berlaku di Selangor pulak.
Pendapat yg rajib (benar) ialah masyarakat berhak mendapat Imam yg soleh dan tidak boleh menyerahkan Imamah dan pentadbiran mesjid, komuniti dan negara kepada orang fasiq, tapi jika keadaan ini dipaksakan ke atas mereka, maka bersabar itu lebih baik kerana tujuan syari'at ialah menolak mudharat, menghapuskan kesulitan dan keberatan dari umat. WA

0 comments:

Post a Comment