Dec 20, 2008

Masalah Solat Masbuk

Salam
Sedang saya solat sunat Asar, seorang makmum menepuk belakang bahu (isyarat menjadi makmum). Selepas saya menghabiskan solat sunat 2 rakaat saya terus kebelakang makmum yang menepuk bahu saya dan terus saya mejadi makmum di belakang orang yang telah menjadi makmum saya tadi dengan niat solat Asar. Macam mana tu Tuan2. Semoga ulasan, hujah tuan tuan menambahkan lagi ilmu

Wassalam
Jawab:
1. Anda sedang solat sunat, datang orang solat fardhu menjadikan anda Imam. Jawab: sah menurut Syafi'iyah Hujahnya: sah orang solat fardhu berimamkan orang solat sunat

2. Anda berpindah setelah tamat solat, anda solat fardhu bermakmumkan ex-makmum anda. jawab: sah menurut Syafi'iyah kerana sama jazam dan jenisnya. lagipun hubungan Imam-makmum sudah putus sebaik saja anda beri salam. (Fiqh Islam wa adillatuh, Jld 2)
P/S: Menurut salaf, solat yg berlaku selepas Imam tetap telah selesai, maka pahalanya tidaklah sama lagi. jadi disiplinkan diri sentiasa dapat bersama dgn Imam tetap, kalau tidak apa yg berlaku spt di atas akan berleluasa dan hilanglah rupabentuk solat jama'ah yg asal di zaman salaf. Kita takut bergilir-gilir menjadi Imam ini menjadi penyakit dan menjadi bid'ah-bad'ah baru. Kalau berlaku sekali-kala tidaklah kita persoalkan. WA

8 comments:

Anonymous said...

Salam,

Bolehkah seseorang yang baru sahaja memasuki ke surau lalu mendapati ada seorang lelaki yang sedang solat tetapi pada tahiyat akhir, mengangkat takbir, terus duduk (posisi tahiyat awal), menepuknya dan menjadikan nya sebagai imam?

Admin said...

Boleh saja untuk mendapatkan pahala jemaah. Takbir dan terus duduk tahiyat sebaris dan disebelah kanan imam, tak perlu kedepan atau kebelakang sikit. Kalau tak ditepuk imam pun tak apa, tepuk bukan syarat. Tunggu imam selesai salam kedua bangun dan sempurnakan solat sewajarnya.

Anonymous said...

perlukah seorang yg ditepuk belakangnya sebagai tanda dijadikan imam untuk berniat sebagai imam??kalau ya bagaimanakah niatnya??

tajul lamuku said...

Assalamualaikum
knp stiap pertanyaan tidak di jawab, adakah blog ini sudah tidak ada penerajuinya atau telah membina blog baru

afdol febriansyah said...

Assalamu'alaikum
Mau tanya, bedakah niat antara makmum masbuk dgn makmum biasa?
Thx

Ismadi Murshidi said...
This comment has been removed by the author.
Ismadi Murshidi said...

Assalamualaikum Ustaz. Apa yang dimaksudkan dengan tiga pergerakan yang boleh membatalkan solat dan bagaimana pergerakan makmum bersebelahan imam, yang bergerak sebaris dengan shaf makumum yang masbuk?.Mohon penjelasan Ustaz.

Achmed Ustadinov said...

kok jawabanya tidak pakai dalil cuma begitu aja?mestinya dalilnya disertakan biar tambah mantab.kalau cuma begitu orang awam juga bisa.

Post a Comment