Jan 25, 2009

Kemusykilan bermufaraqah

Salam

Saya terkeliru apabila solat dalam keadaan mufaraqah. Dalam suatu solat jemaah, saya dapati imam telah tersalah bacaan tajwid atau ternampak dia tidak tomakninah beberapa kali. Soalan:-

(i) adakah saya perlu mufaraqah sebaik shj dengar kesalahannya yg pertama; atau sabar & tunggu sehingga dia mengulanginya (dalam solat yg sama) barulah saya confirm utk bermufaraqah?

(ii) sekiranya saya sudah bermufaraqah, maknanya solat saya adalah berasingan, cuma dr segi pergerakan masih kena ikut imam. Katakan selepas itu saya x sempat habiskan bacaan fatihah ketika imam dah rukuk/iktidal, adakah masih valid hukum 'balance fatihah saya ditanggung imam'?? sebab saya sudah dikira solat berasingan...

jkk

***********************************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه. أما بعد

Quote:

Dalam suatu solat jemaah, saya dapati imam telah tersalah bacaan tajwid atau ternampak dia tidak tomakninah

SILAP TAJWID:
kesilapan tajwid tidak membatalkan sembahyang. Jadi, tidak ada keperluan unt mufaraqah jika imam salah tajwid. Melainkan jika imam salah baca fatihah yg membatalkan smbahyangnya spt: tukar baris sehingga mengubah makna.
rujukan:
-rujukan: Majmuk Nawawi 3/393
-syarah mumti' 3/63

TIDAK TOMAKNINAH
-Tumakninah adalah rukun dan fardhu sembahyang. meninggalkannya membatalkan sembahyang, dan tidak harus sembahyang berimamkan org yg tidak tumakninah dalam smbahyang.

-Jika didapati imam anda meninggalkan tumakninah, maka
i-wajib ada yg menegur dan menasihatinya, jika diterima, Alhamdulillah.
ii- jika tidak berkesan, hendaklah dilapor kepada pihak berwajib unt tindakan susulan.

rujukan:
Fatwa Lajnah Daemah no 1433

Quote:

(i) adakah saya perlu mufaraqah sebaik shj dengar kesalahannya yg pertama; atau sabar & tunggu sehingga dia mengulanginya (dalam solat yg sama) barulah saya confirm utk bermufaraqah?

Asal bagi sembahyang seorang muslim adalah dihukum SAH melainkan diyakini ada unsur yg membatalkannya. Oleh itu,

-Jika anda merasa ragu-ragu atau syak pada tumakninah imam anda, maka kembali kepada hukum asal, iaitu sembahyangnya adalah SAH.

-Jika anda yakin sembahyangnya tidak sah, maka bermufaraqahlah ketika itu, kerana 'tidak sah sembahyang di belakang imam yg tidak sah solatnya'. Mufaraqah imam dibolehkan jika ada keperluan sebagaimana pada zaman Nabi, seorg lelaki mufaraqah dengan imamnya Muaz bin Jabal kerana muaz membaca terlalu panjang. (HR Bukhari dan Muslim).

Quote:

(ii) sekiranya saya sudah bermufaraqah, maknanya solat saya adalah berasingan, cuma dr segi pergerakan masih kena ikut imam. Katakan selepas itu saya x sempat habiskan bacaan fatihah ketika imam dah rukuk/iktidal, adakah masih valid hukum 'balance fatihah saya ditanggung imam'?? sebab saya sudah dikira solat berasingan...

Anda sudah bermufaraqah dengan imam. kenapa pula "dr segi pergerakan masih kena ikut imam" ? Jika anda menggantungkan pergerakan anda dengan pergerakan imam, bererti anda masih menjadikannya sebagai imam.
Apabila mufaraqah, maka anda dikira sembahyang berseorangan.

wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment