Dec 17, 2008

Rampai Masbuk

Salam

1. Katakan saya bersolat jemaah. Andaikan solat Isya'. Apabila sampai di saff, saya berada di dalam imam dan makmum sedang sujud rakaat ketiga. Dan kemudian bangun utk rakaat ke-4. Apabila saya mengangkat takbir, adakah saya kena habiskan fatihah, sebab kadang2, imam baca al-fatihah laju.
Adakah sama dgn keadaan di mana makmum patut terus ruku' ketika imam rukuk?

2. Sekiranya saya berada di dalam keadaan di atas, tapi sempat sujud kedua rakaat ketiga, tapi tak dapat selesaikan fatihah ketika imam ruku', adakah saya kena ruku' juga?
Atau habiskan fatihah ?

3.Adakah muwafiq hanya berlaku pada rakaat pertama?
Andaikan makmum solat isya,dan makmum masuk pada rakaat kedua. Pada rakaat keempat, makmum tak sempat ruku' bersama imam, kerana menghabiskan fatihah. Adakah limit beliau dua rukun fi'li? Ini kerana saya pernah membaca/dengar dua rukun fi'li yang panjang, bukan rukun fi'li sahaja. Harap ustaz dapat beri penerangan lanjut.
Wassalam.

Wassalam
Jawab:
Kema'afan dipinta kerana soalan ini tersadai lebih dari 10 hari dalam bank soalan. Ini kerana saya agak kesibukan kerja.

1. Apabila anda tiba dan Imam dan makmum berada pada sujud di raka'at ketiga, maka anda hendaklah bertakbir dan turun sujud mendapatkan Imam, raka'at itu tidak di kira. Bila anda bangkit ke raka'at ke 4, itulah raka'at pertama anda dan anda wajib menghabiskan Fatihah kerana anda muwafiq. Jika Imam laju dan anda tidak sempat menghabiskan fatihah, maka anda tidak perlu berta'awudz dan membaca do'a Iftitah.
2. Anda kena habiskan Fatihah, jika Imam ruku' dan Fatihah belum habis, anda kena cepatkan dan ruku' sebelum Imam i'tidal.

3. Muwafiq ialah makmum yg sempat membaca alFatihah (ada waktu yg cukup membaca fatihah) dan berlaku utk semua raka'at. Masbuq ialah makmum yg menyertai Imam dan tidak sempat membaca Fatihah. Dua rukun fi'li ialah cthnya: Imam ruku' (satu rukun fi'li), Imam I'tidal (satu lagi rukun fi'li) dan rukun fi'li yg panjang ialah Imam ruku' dan I'tidal; dan Imam turun utk sujud. Ini dinamakan dua rukun fi'li yg panjang. (Imam Khatib Syarbini,Mughny Muhtaj: 1/286)
P/S: Jalan penyelesaian dari khilaf ini, latihlah dan disiplinkan diri utk segera ke mesjid seperti generasi awal Islam. Hukum masbuk-muwafiq ini ujud pada umat terkemudian yg tiada disiplin diri dan tanda kelemahan mereka menjaga waktu. WA

0 comments:

Post a Comment