Jan 25, 2009

kena cuit bahu masa solat

masa solat jamaah baru2 ni, saf pertama penuh kiri ke kanan hingga ke dinding masjid. sy berada di hujung sebelah kanan. ada sorang hamba Allah ni masbuk dtg pd rakaat ke2, dia cuit bahu saya,mintak sy ke belakang teman dia dlm saf.

nak undur ke x ni... ? undur nampak mcm pelik, tp penah dengar ustaz ngajar pasal ni. tp x bapa pasti caranya. tengah2 dok konfius tu, baca fatihan pun habis, imam pun rukuk. terus jelah smpai tahiyat akhir.

apakah sy bersalah?
apakah pahala jamaah masbuq tadi kurang sbb solat sorang satu saf diblkg?
ada sorg ustaz lg cakap, jgn kacau org masa solat. just takbir aje dekat dia, untuk ambik dia sbgai imam. cuit2 bahu tu mengganggu kekushukan org masa solat. ada yg siap tepuk n garu bahu sekali. mau x teperanjat
saf ni, bukan kena mula dr tengah blkg imam ker?

**************************************
Abu_Umair
Panel Feqh


بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه
أما بعد

HUKUM MENARIK ORANG KE BELAKANG;
apabila seorang masuk masjid dan didapati saf telah penuh, dan tiada org lain untuk dibuat saf baru, ada pendapat mengatakan sunat menarik seorang dari saf dan bersembahyang bersamanya.
pendapat ini berdalil hadis:

"Apabila datang salah seorang kamu, dan tidak mendapati ruang kosong, dan tidak mendapati org lain (unt membuat saf baru), maka hendaklah dia tarik seseorang, dan bersembahyang bersamanya. alangkah besarnya pahala orang yg ditarik itu".
Tetapi di sisi ulama, dan muhddithin hadis ini adalah DHAIF.

maka pendapat yang sahih, TIDAK BOLEH menarik orang lain ke belakang, kerana tiada dalil sahih tentang perkara ini. Tambahan lagi, ia menyebabkan:
1) mengubah tempat orang lain dari tempat yg afdhal kepada tempat yg kurang afdhal.
2) mengganggu solat orang yg ditarik itu.
3) menyebabkan berlaku kekosongan dalam saf tersebut. Ditakuti ia termasuk perbuatan memutuskan saf yg dilarang dlm hadis.
4) mengganggu orang2 lain dalam saf itu kerana mereka terpaksa beranjak-anjak unt memenuhi ruang kosong itu.

Jadi, apa yang perlu dilakukan?
jawapan: Bersembahyanglah berseorang di belakang saf. walaupun terdapat hadis2 sahih melarang bersembahyang di belakang saf, tetapi dalam keadaan uzur seperti ini, dikecualikan daripada umum larangan itu. sebagaimana jika seorang perempuan bersembahyang di belakang saf lelaki, sah sembahyangnya dengan ijmak, kerana ia terkecuali daripada umum larangan itu.

Soalan: Apa kata kalau dia tidak menarik orang ke belakang, dan tidak pula bersembahyang berseorangan, sebaliknya menunggu ada orang lain datang.
jawapan: Tidak digalakkan juga demikian, kerana ia memungkinkan terluputnya rakaat. dan mungkin boleh terluputnya solat jemaah.

1 comments:

Muhamad Omar said...

Salam uz,mohon bertanya, imam diberitahu oleh bilah/makmun bahawa terdapat tahi cicak di tumitnya, lantas imam tu bangun dan ambil wudhu' semula untuk bersolat, manakala bilal tadi bersama makmum melaku semula solat sebab kata nya batal solat bersama imam tadi.Soalan saya 1.Apakah batal solat imam tadi disebabkan tahi cicak yg melekat pada tumit(kering).2. Adakah makmum terbatal sama. T/Kasih

Post a Comment