Jan 24, 2009

Tepuk Bahu Imam

Assalamu'alikum..

minta pertolongan..saya telah menghadiri satu usrah yg menyatakan menepuk bahu imam itu adalah tidak dibenarkan sebenarnya..boleh jatuh haram sbb ganggu si imam bersembahyang..sunnah yg nabi buat,berdiri tanpa bg apa2 isyarat..
oleh kerana itu,saya telah merujuk al-ahkam punyer fail2 solat dan terjumpa satu pertanyaan yg hampir sama ngan pertanyaan saya..menurut jawapan thtl..boleh tepuk atau kuatkan suara ketika bertakbir dibolehkan sbb takder dalil..ibn abbas penah berdiri solat sebelah nabi tanpa bg apa2 isyarat..

permintaan saya,bolehkah diterangkan lagi ttg hal ini?ini kerana member2 usrah sumer agak konpius sbb yg bg pengetahuan baru tu pun tak bagi dalil..skrg,nak stat jemaa'ah pun konpius..'bedosaker aku tepuk mamat depan ni?'

******************
thtl

Wassalam

الجواب


Kami tak mampu menerangkan hukum halal/haram dalam isu cuit bahu Imam bagi yang masbuk total (maksud masbuk total ialah mereka yang mendapati Imam resmi sudahpun menamatkan solat jama'ah) yang hanya menemui orang lain yg sedang solat secara bersendirian di sana sini dalam ruang mesjid. kemungkinan makumum tsb sedang solat sunat.

Hukum cuit bahu imam ni tak ada dalam kitab-kitab besar. Maka atas dasar apa si fulan tu kata haram. sebab halal/haram ni memerlukan nas yang tegas (qat'iy), cthnya: " janganlah engkau menepuk bahu Imam jika engkau masbuk"...kalau ada larangan semacam tu, barulah hukumnya haram.

Adapun dalil yang ada ialah para sahabat jika ingin berImamkan RasuluLlah saw mereka hanya berdiri di tepi kamar baginda di mesjid Nabawi ketika bulan Ramadhan. solat tu dikenali kemudian dengan solat tarawih. Ibn Abbas pun pernah datang menemui RasuluLlah saw di rumahnya dan dia mendapati Nabi SAW sedang solat, lalu baginda solat di sisi RasuluLlah saw tanpa cuit bahu baginda.

Saya agak ini cuma uruf (dat) Melayu yang terkenal dengan budibahasanya, maka tepuk bahu Imam itu bermaksud (mungkin) minta keizinan supaya sudi menjadi Imam kepadanya.

Jadi hukumnya tidak dapat kita pastikan tapi sebaiknya kita tidak berbuat demikian tapi taklah sampai haram kalau rata-rata orang Melayu melakukannya. Kemungkinan ada dalam kitab-kitab madzhab yang saya tidak menemuinya. Mungkin masyaikh lain boleh membantu (khasnya syaikh kamin dan alitantawi atau syaikh sifoo kerana ia mungkin diajar di pondok.

0 comments:

Post a Comment