Saya ingin minta penjelasan dari ahli panel tentang tajuk di atas.
Katakan selepas solat zohor, saya dan 5 org rakan baru sampai masjid. adakah kami patut melakukan solat zohor berjemaah atau solat persendirian??
wassalam...
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr azfnd dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Al-Hafiz Imam Nawawi rh didalam Kitab Majmu' mengatakan bahawa kesemua ulama' bersetuju bahawa boleh melakukan solat berjemaah bebarapa kali jika masjid tersebut tidak mempunyai Imam Raatib (Imam tetap bergaji). Akan tetapi ulama' khilaf didalam hukum melakukan solat jemaah yang kedua bagi masjid yang mempunyai Imam Raatib.
Jumhur fuqaha' dari kalangan mazhab Hanafi, Syafie dan Maliki tidak menyukai (makruh) akan Solat berjemaah yang diadakan selepas Imam Raatib selesai melakukannya. Hukum ini thabit dari hadith Nabi saw:-
Mereka mengecuali Masjidil Haram kerana terlalu banyak pahalanya bersolat didalam masjid tersebut sebagaimana hadith Abu Hurairah ra.
Pada pandangan ulama' yang tidak membenarkan solat dilakukan secara berulang adalah kerana alasan mereka ialah ia akan mengurangkan lagi jemaah, kerana mereka tahu bahawa kalau terlambat datang mereka boleh menyertai kumpulan yang lain. Inilah yang dibenci oleh Mazhab Hanafi, Maliki dan Syafie, dan mereka juga mempunyai kenyataan yang khusus menerangkan perkara ini. Imam Al-Syafie rh sendiri sebagai contoh berpendapat bahawa :-
Bagi mazhab Hanbali pula mereka tidak membenci jemaah yang melakukan solat berjemaah yang berulang, lebih baik lagi jika tiada kedapatan Imam Raatib, dengan alasan solat berjemaah ini mempunyai banyak fadhilatnya (dituntut) sebagaimana sabda Nabi saw bahawa solat berjamaah melebihi 25 darjat dari solat bersendirian dan didalam riwayat yang lain dari al-Bukhaari dan Muslim bahawa solat berjemaah melebihi 27 darjat.
Bagi kumpulan lain yang membenarkan bersolat berjamaah berulang mengambil dalil dari Abu Sa'ed al-Khudri ra yang berkata :
Al-Tirmudzi mengatakan bahawa hadith ini hasan. Hadith ini juga diriwayatkan dan dikelaskan sebagai sahih oleh al-Hakim, dan al-Zahabi mempersetujuinya. Ia juga diriwayatkan oleh Ibn Hazm didalam al-Muhalla, dan beliau menyatakan ianya sahih. Al-Tirmudzi mengatakan :
Ulama' dari Lajnah Al-Daa'imah Arab Saudi mengatakan bahawa pandangan yang membolehkan bersolat jemaah bagi masjid yang telah melakukan solat jemaah adalah merupakan pandangan yang lebih benar. Ini berdasarkan makna umum ayat firman Allah swt :-
dan juga hadith Nabi saw :
Al-Lajnah al-Daa'imah didalam fatwa nombor 2583 menyatakan bahawa :
Disamping dikalangan ulama' membenarkan dilakukan solat jemaah yang ke2, disebabkan keuzuran yang tidak sengaja, ia bukanlah menjadi sebab untuk tidak menyertai Imam Raatib yang telah dipilih. Ia bukanlah menjadi alasan agar seseorang itu hanya akan bersolat dengan kumpulan tertentu sahaja disebabkan oleh fahaman politik, persatuan, pegangan, parti dsb. Keutamaan solat diawal waktu bagi yang tidak uzur adalah satu keutamaan. Imam Syafie melarang keras mereka yang sengaja menunggu Imam Raatib selesai solat dan menunaikannya jemaah yang lain dengan kumpulan-kumpulan tertentu sahaja. Jika terdapat keuzuran yang mengaikbatkan lambat sampai ke masjid, tidak menjadi halangan diadakan jemaah yang lain sepertimana yang dinyatakan oleh Ishak dan Imam Ahmad. Alasan tidak sama fikrah, politik, pandangan, kumpulan dsb tidak harus timbul bagi melewatkan diri ke masjid atau mengelakkan diri dari bersolat dibelakang Imam Raatib. Ulama' membenarkannya oleh kerana terdapat keuzuran (seperti musafir) dan juga fadilat yang besar terkandung didalam solat berjemaah, dan bukannya bertujuan memecah belahkan umat. Keutamaan masih diberikan kepada bersolat dibelakang Imam Raatib jika tidak dapat keuzuran. WA.
wassalam
===========
Rujukan :
1. Markas Fatwa Dr Abdullah. مَا وَرَدَ فَي تَكْرَارُالجَمَاعَةِ في مَسْجِدٍ قَدْ صُلِّيَ فِيهِ مَرَّةً. url : http://www.islamweb.net/php/php_arabic/ShowFatwa.php?lang=A&Id=16055&Option=FatwaId
2. Fataawa al-Lajnah li al-Buhuth Al-'Alamiyah wa al-Iftaa' - 7. (Bab : إقامة جماعة أخرى في المسجد ) cetakan ke 3. Riyad : Daar Al-Muayyad, 2000. ms 309-311.
0 comments:
Post a Comment