Jan 2, 2009

Menutup Mata, Salam, Terlebih Rakaat

Assalamualaikum…

Dalam Solat…

1. apakah rasionalnya dihukmkan makruh kita menutup mata?
2. Kenapa masy kita…sewaktu salam, akan dianggukkan kepala terlebih dahulu sekali, barulah diikuti dengan berpaling? Ada nas?
3. Satu hari… waktu ana jadi imam…ana ter”lebih:” rakaat…jadi 5…dan di belakang ana ada sorang makmum yg tak angkat takbir sewaktu ana dalam rakaat kedua… jadi , sewaktu ana salam (lepas sujud sahwi)..adakah solat makmum tersebut sudah dikira sempurna rakaatnya disebabkan ke”terlebi”han rakaat solat ana?

WA
--------

Salam

1. Menutup mata ketika ibadat merupakan amalan Yahudi. menutup mata juga merupakan perbuatan ketika tidur. Dgn erti kata lain, ia bolehmembuatkan seseorang itu hilang kekhusyukan solat. namun begitu Sheikh Ibn Jibreen mengatakan jika menutup mata itu dapat mendatangkan kekhusyukan maka tidaklah makruh hukumnya.(Fatwa Islamiyyah Jil 2)

2. Benarlah kata anda bhw amalan masyarakat kita adalah menganggukkan kepala ketika salam. tidaklah ditemukan sebarang dalil yg sahih berkaitannya. apa yg jelas dalam hadis2 yg sahih berkaitan salam ketika solat ini ialah memalingkan terus kepala kekiri dan kekanan. Salah satu hadisnya ialah:
Dari Amir bin Sa'ad, dari ayahnya, katanya, "Aku pernah melihat Nabi saw memberi salam ke kanan dan ke kiri, sehingga ternampak putih2 pipinya."[Hadis riwayat Ahmad, Muslim, Nasai dan Ibn Majah]

3. Makmum itu tidak perlu menambah bilangan rakaatnya. Sesungguhnya solat tidaklah boleh ditambah rakaat dgn sengaja. Jika dilakukan, maka ia merupakan bid'ah. Memadai rakaatnya tersebut dan dianggap sempurna. Walaupun tidak melakukan tashahud awal di rakat kedua, bukankah makmum itu telah melakukan sujud sahwi dgn imam tersebut? WA.

Wassalam

Rujukan

sifat solat Nabi
Sheikh Albani

Hadis2 Hukum mengenai Brsuci dan Solat
Abu Soleh Nasaruddin

0 comments:

Post a Comment