Jan 26, 2009

Kepentingan melurus/rapatkan SAFF

Salam

"Luruskan saff2 kalian kerana lurusnya saff merupakan sbhgn dr kesempurnaan solat!!!" [HR Bukhari-Muslim]

1) Apakah pelurus/rapatan saff dipandang sbg sesuatu yg x penting? Ini kerana belum pernah lagi sy melihat dlm msykt ni mana2 imam & jemaah yg berusaha memastikan setiap saff betul2 rapat/lurus terlebih dahulu sblm mulai solat. Mengapa masih kurang kesedaran ttg hal ini, bahkan di kalangan org yg 'berpegang kpd sunnah' setakat yg saya nampak & kenal, teramat-amatlah sedikit antara mereka yg ambik berat akan hal ni (sorry, but true!!).

2) Bukankah terdpt hadith2 yg menyuruh menempelkan bahu, MATA KAKI dan TUMIT dlm saff? Merujuk kpd vid ini http://www.youtube.com/watch?v=-HDG-7fQ-Fk , mmg jelas cara saf yg lazim diamalkan di mesia ni iaitu membuka jari2 kaki keluar dan tumit/bukulali ke dalam adalah cara yg x tepat. Camana cara diorang buat saf di Makkah??

3) Apabila cara saff yg disuruh Nabi saw x disempurnakan berdasarkan hadith di atas, adakah implikasinya bhw sbhgn solat menjadi tidak sempurna?
(Sedih betul. Terkadang sy tengok org melayu 'rapat' saf, alaaahai... jgnkan anak kambing, anak lembu pun boleh telus!!! Pastu si imam buat dek je)

jkk

*******************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1) Dimaklumi daripada sunnah bahawa menyamakan saf adalah satu tuntutan dalam solat jemaah. Ia menuntut 3 perkara utama:

i-membetulkan / meluruskan saf. Jangan ada yg terkedepan dan terkebelakang.

ii-mengisi ruangan kosong antara di dalam saf.

iii- melengkapkan saf yg hadapan dahulu, kemudian yg seterusnya.

Umat Nabi Muhammad SAW sepatutnya menjaga sunnah ini, kerana mereka diberi keistimewaan bahawa saf-saf mereka adalah seperti saf-saf para malaikat.

2) Imam Bukhari mernyebut dalam Sahihnya: Bab: menempelkan bahu dengan bahu, dan kaki dengan kaki dalam saf. Dan berkata Nukman bin Basyir: Aku melihat seseorang lelaki dari kalangan kami menempelkan buku lalinya dengan buku lali sahabatnya.

-Ibn Hajar berkata: Yang dimaksudkan dengannya ialah: berlebih-lebihan dalam menyamakan saf dan mengisi kekosongan.
ihat: Fathul Bari 2/211.

-Kata Bakar Abu Zaid: Dalil menunjukkan betulnya apa yg difahami oleh Ibn Hajar ialah kata-kata Nukman bin Basyir itu sendiri iaitu: "Maka aku melihat seseorang lelaki menempelkan bahunya dengan bahu kawannya, lututnya dengan lututnya, dan buku lalinya dengan buku lalinya". Lafaz Abu Daud.

Menempelkan antara lutut dengan lutut tidak mungkin, maka di sini terserlah bahawa yg dimaksudkan ialah: galakan mengisi kekosongan dan meluruskan saf, bukannya benar-benar menempelkan (buku lali dengan buku lali).
Lihat: La Jadid Fi Ahkam al-Solah m/s 16

3) Tidak menunaikan tanggungjawab menyamakan saf dengan cara yg sunnah akan membawa kepada:

i- berpecah belah. sebagaiamana hadis: "Samakan saf, jangan berselisihan, nanti hati-hati kamu berselisihan". Muslim (no: 432)

ii- menjadi laluan syaitan mengganggu jemaah. Sebagaimana Nabi bersabda: "Jangan tinggalkan ruang kepada syaitan". HR Ahmad (no: 5724) dan Abu Daud (no: 666).

iii- terputus kebaikan daripada Allah. Sebagaimana sambungan hadis di atas: "Dan sesiapa yg memutuskan saf, maka Allah akan memutuskannya".

rujukan:
-Fathul Bari oleh Ibn Hajar
-La Jadid Fi Ahkam al-Solah oleh Bakr Abu Zaid

1 comments:

Anonymous said...

salam...

bagaimana sekiranya solat berjemaah terutamanya solat jumaat dilakukan di di dua bilik bersebelahan yg dipisahkan oleh dinding... adakah sah solat bagi makmum yang tidak berada sama bilik dengan imam walaupun suara imam kedengaran sekalipun tidak menggunakan pembesar suara...

Post a Comment